Drie keer per jaar geeft het Verbond van Belgische Ondernemingen het magazine REFLECT uit. In 2020 bestaat het VBO 125 jaar. REFLECT verschijnt daarom in een ‘125-jaar-formaat’ met als centrale thema’s ‘Toekomst’, ‘Innovatie’ en ‘Duurzaamheid’. Ontdek hier het derde en laatste nummer van deze speciale reeks.

Items
Afbeelding
Reflect #23 cover
Type
As List
Tekst

18 december 2020 – Europa legt de lat hoog en wil ons continent klimaatneutraal maken tegen 2050. Een nobel commitment dat de Europese Commissie concreet vorm geeft via de zgn. Green Deal, de nieuwe groeistrategie gericht op een moderne, competitieve en ‘resource’-efficiënte economie.

De voorbije jaren vervelde duurzaam ondernemen van ‘nice to have’ over ‘licence to operate’ naar ‘creating value for society’. Wat is die ‘gedeelde waarde’? Tegenwoordig is groei niet langer de unieke indicator voor de prestaties van een onderneming. Ook de manier waarop het bedrijf maatschappelijke en ecologische uitdagingen aangaat, telt mee. Winst blijft natuurlijk een onmisbare motor, ook voor de staats- en socialezekerheidskas, maar het is niet langer alleenzaligmakend. We moeten het concept groei breder durven invullen, rekening houdend met het ecosystem van onze planeet. Op voorwaarde dat de maatschappij, met de politici voorop, bedrijven de tijd gunt om doordachte vooruitgang te boeken. Aan lapoplossingen heeft niemand een boodschap.

Vandaag maakt duurzaam ondernemen integraal deel uit van elke – dat zou toch moeten – bedrijfsstrategie. Ook bij het VBO dat zijn kennis en inspanningen op dat domein verdiept binnen een nieuw, transversaal competentiecentrum ‘Sustainability & Circulaire Economie’. Daarnaast kunnen sectorfederaties, bedrijven, beleidsmakers, academici … een beroep doen op de knowhow en ervaring van nog zeven andere competentiecentra die zich dag in dag uit engageren voor een duurzame welvaartcreatie. Hoe we dat doen, leest u in dit derde ‘125 jaar’-nummer van REFLECT.

Lees hier het complete magazine REFLECT.

0