Het VBO vroeg 25 sleutelfiguren uit ondernemend en politiek België naar de impact van 25 scharniermomenten op onze economische evolutie. Voormalig staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie, Mobiliteit en Institutionele Hervormingen Melchior Wathelet zoomt in op de zesde staatshervorming.

Tekst

Oktober 2011. Het nieuwe institutionele akkoord, dat de zesde staatshervorming bekrachtigt, is in kannen en kruiken. Na 541 lange crisisdagen wordt een tripartite onder leiding van Elio Di Rupo (PS) boven de doopvont gehouden. Ambitie nummer één? Sociaal-economisch herstel. De regering gaat aan de slag. CdH'er Melchior Wathelet, de nieuwe staatssecretaris voor Institutionele Hervormingen, stelt de hervormingsteksten op in tandem met zijn collega aan Vlaamse zijde, Servais Verherstraeten.

Gezien het politieke klimaat in die periode was de hervorming gewoonweg onafwendbaar. We moesten een uitweg uit de crisis vinden. De politieke agenda liet dat toe, het momentum was er. De hervorming heeft ons geholpen een klip te ronden en de plooien weer glad te strijken. En BHV was plots geen issue meer. Wat heeft volgens hem de crisis (en bij uitbreiding de hervorming) getriggerd? Het probleem van de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde, en het feit dat de N-VA niet mee in het overleg zat.

Items
Afbeelding
2012: Servais Verherstraeten (staatssecretaris staatshervorming) en Melchior Wathelet - “Uiteraard volgt er nog een zevende, achtste, negende, tiende staatshervorming. Dat is eigen aan de ontwikkeling van een land.”
Beschrijving
©belga | 2012: Servais Verherstraeten (staatssecretaris staatshervorming) en Melchior Wathelet - “Uiteraard volgt er nog een zevende, achtste, negende, tiende staatshervorming. Dat is eigen aan de ontwikkeling van een land.”
Type
As List
Quote

Het systeem is niet complexer dan vroeger. De vectoren van die complexiteit zijn gewoon verschoven.

Auteur
VOORMALIG STAATSSECRETARIS VOOR LEEFMILIEU, ENERGIE, MOBILITEIT EN INSTITUTIONELE HERVORMINGEN
Tekst

Breed gedragen compromis

Net zoals elke beleidstekst in België kwam ook die van de zesde staatshervorming voort uit een breed gedragen compromis. Zou ik de hervorming op dezelfde manier uitwerken als ik het in mijn eentje zou mogen doen? Waarschijnlijk niet, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het beter zou doen dan iemand anders. Ik vind het alleen wat jammer dat het zwaartepunt niet bij het federale niveau ligt. Het is trouwens nog altijd niet helemaal duidelijk waar dan wel.

Of we de dingen zo niet nog ingewikkelder hebben gemaakt? Ik vind van niet. Er zijn altijd mensen die meer samenhang willen, maar de enige manier om bevoegdheden homogener te maken, is door alles weer naar het federale over te hevelen. De dingen zijn heus niet complexer dan vroeger, de vectoren van die complexiteit zijn gewoon verschoven.

Items
Afbeelding
Melchior Wathelet
Beschrijving
©belga
Type
As List
Tekst

Een magisch land

Uiteraard volgt er nog een zevende, achtste, negende, tiende staatshervorming. Dat is eigen aan de ontwikkeling van een land. Een natie evolueert voortdurend. Als je niet transformeert, ga je onherroepelijk ten onder. We moeten de zesde staatshervorming wel de kans geven om zichzelf te bewijzen, het nieuwe model moet nog volledig tot wasdom komen. Federale loyauteit en samenwerkingsakkoorden zijn nuttige mechanismen in een federale staat, op voorwaarde dat iedereen elkaar begrijpt en het spel eerlijk speelt.

Op een bepaald moment moesten we een akkoord vinden, een regering vormen én de stabiliteit garanderen. We hebben het wereldrecord regeringsvormen gebroken. En toch bleef alles draaien. België is een magisch land!

Welke lessen kunnen we uit de 541 crisisdagen trekken? Ik heb vooral geleerd dat objectiviteit relatief is. Iemand kan heus wel van goede wil zijn, zelfs als je het niet eens bent met die persoon. Enkel door jezelf eens in de schoenen van de ander te plaatsen is een constructieve discussie mogelijk. Uiteenlopende meningen zijn onvermijdelijk in elk democratisch politiek systeem. Wat ik zo mooi vond tijdens de hele onderhandeling, zowel op het kabinet van Servais Verherstraeten als op mijn kabinet, is dat er nooit een deukje kwam in de ambitie om te landen. Niemand had zin in een verrottingsstrategie.

0